Aktualności

„Widzę, słyszę, reaguję” – wspólny projekt Komendy Głównej Policji oraz firmy T-Mobile Polska

Projekt „Widzę, słyszę, reaguję” to wspólna akcja społeczna Komendy Głównej Policji oraz operatora telefonii komórkowej, skierowana głównie do opiekunów dzieci. T-Mobile jako pierwszy operator komórkowy w Polsce, rozpoczyna współpracę z Komendą Główną Policji w ramach sytemu Child Alert. Dzięki komunikatom o zaginionych dzieciach, przesyłanym prosto na telefony komórkowe, będzie można pomóc w ich szybszym odnalezieniu.

Dziś (20.01.2016 r.) w siedzibie Komendy Głównej Policji odbyła się konferencja prasowa z udziałem Komendanta Głównego Policji insp. Zbigniewa Maja oraz Prezesa firmy T-Mobile Polska Adama Sawickiego. Firma T-Mobile dołączyła niedawno w charakterze partnera - jako pierwszy w Polsce operator telefonii komórkowej – do obsługiwanego przez Policję systemu powiadamiania o zaginionych i uprowadzonych dzieciach, pn. „CHILD ALERT”.

Podczas konferencji zaprezentowany został wspólny projekt edukacyjno-informacyjny „Widzę, słyszę, reaguję”, dedykowany problematyce zaginięć dzieci i jednocześnie mający na celu podnoszenie świadomości społecznej w tym zakresie.

- Dzień szczególny dziś, mamy kolejnego partnera w działaniach na rzecz bezpieczeństwa. Tym partnerem jest T-Mobile. Razem w ramach technologii w służbie bezpieczeństwa dzieci wyszliśmy z nowym programem „Widzę, słyszę, reaguję”, dzięki któremu T-Mobile wesprze polską Policję w poszukiwaniach zaginionych dzieci – powiedział Komendant Główny Policji, insp. Zbigniew Maj.  – Cieszymy się bardzo jako polska Policja, że T-Mobile nas w tej tak naprawdę trudnej służbie wesprze i, że dzięki T-Mobile będziemy mieć możliwość powiadomienia o sytuacji kryzysowej jeszcze większą grupę osób, która może nam pomóc i przyczynić się w dużej mierze do rozwiązania tej sytuacji kryzysowej – podkreślił Pan Komendant.

- Bezpieczeństwo dzieci to dla T-Mobile kwestia absolutnie kluczowa, dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć Komendę Główną Policji. Cieszymy się, że T-Mobile jako pierwszy operator w Polsce włączył się do programu Child Alert. Technologie, którymi dysponujemy i które na co dzień udostępniamy naszym Klientom, można z powodzeniem wykorzystać do istotnych społecznie celów – aby stać na straży bezpieczeństwa najmłodszych. Ważne jest dla nas, aby zachęcić jak najwięcej naszych Klientów, by aktywowali powiadomienia Child Alert, bo każda para oczu i telefon to realna pomoc! – powiedział Adam Sawicki, Prezes T-Mobile Polska.

Technologia w służbie bezpieczeństwa dzieci

Zaangażowanie T-Mobile w projekt to działanie zgodne z ideą „Technology for good”, czyli wykorzystanie nowych technologii dla dobra społeczeństwa. T-Mobile jako pierwszy operator w Polsce, umożliwi klientom otrzymywanie powiadomień o zaginięciu dziecka. W praktyce, jeżeli pojawią się okoliczności wskazujące na zaginięcie lub porwanie dziecka, T-Mobile wyśle do Klientów specjalny MMS (Child Alert). Będzie to przygotowany przez Policję komunikat, zawierający podstawowe dane na temat zdarzenia i zaginionego dziecka. MMS będzie wysyłany tylko i wyłącznie po ogłoszeniu poszukiwań dziecka w ramach systemu Child Alert.

Komunikaty wysyłane będą tylko do tych Klientów T-Mobile, którzy wcześniej wyrazili zgodę na otrzymywanie takich powiadomień. Aby wyrazić zgodę należy wysłać bezpłatnego SMSa na numer 80040 o treści TAK lub odpowiadając na SMSa wysłanego przez operatora. Od połowy br. zgodę na otrzymywanie powiadomień będzie można zrealizować podczas podpisywania nowej umowy lub aneksu.

Wspólny projekt Komendy Głównej Policji oraz firmy T-Mobile: „Widzę, słyszę, reaguję”.

Pomysł zrealizowania kampanii pojawił się podczas wspólnych spotkań przedstawicieli Policji oraz firmy T-Mobile, przy okazji uzgadniania zasad współpracy w ramach systemu Child Alert. Niezależnie od tego jaki rodzaj działalności prowadzimy, czy jesteśmy firmą komercyjną czy reprezentujemy urząd państwowy, niezależnie od tego jaka jest nasza misja społeczna – wszyscy jesteśmy zgodni co do jednego – każdemu z nas zależy na bezpieczeństwie naszych dzieci.

Projekt „Widzę, słyszę, reaguję” to wspólna akcja społeczna operatora oraz Komendy Głównej Policji, skierowana głównie do rodziców/opiekunów dzieci. Zależy nam na tym aby dzięki zaplanowanym w ramach projektu wielomiesięcznym działaniom zwrócić uwagę na to, jak istotną rolę w zapobieganiu zaginięciom dzieci odgrywa każdy z nas i jak wiele każdy z nas może zrobić aby pomóc w szybkim odnalezieniu zaginionego dziecka. Łącząc ogromny potencjał komunikacyjny jaki niesie ze sobą firma T-Mobile oraz wiedzę i doświadczenie Policji, jako instytucji wiodącej w poszukiwaniach zaginionych osób, mamy realną szansę na istotne ograniczenie skali tego niepokojącego zjawiska, jakim są zaginięcia dzieci.

Etapy projektu

Jednym z pierwszych etapów projektu będzie dystrybucja ulotek edukacyjnych, zawierających informacje  nt. jak nie dopuścić do zaginięcia dziecka oraz co należy zrobić, kiedy dziecko zaginie. Dodatkowym elementem ulotki będzie plastikowa  dwustronna karta informacyjna dla rodziców na wzór karty bankomatowej, na której w tzw. przysłowiowej pigułce umieszczono najważniejsze informacje przydatne w kontekście zaginięcia dziecka. Przód karty – podstawowe zasady, których przestrzeganie może zapobiec zaginięciu, rewers – najistotniejsze kroki, jakie należy podjąć i o czym pamiętać, kiedy nasze dziecko zaginie. Karta została zaprojektowana w taki sposób aby można ją było zawsze mieć przy sobie (np. chowając w portfelu), w każdej chwili do niej wrócić i w razie potrzeby użyć. Materiały te będą w najbliższym czasie sukcesywnie dystrybuowane przez pracowników T-Mobile w punktach sprzedaży operatora wśród klientów tej sieci oraz przez policjantów ramach prowadzonych akcji profilaktycznych.

Dodatkowo na stronach www.childalert.pl oraz  www.firma.t-mobile.pl/child-alert będzie można znaleźć informacje na temat zjawiska zaginięć małoletnich w Polsce, w tym dane statystyczne, ponadto materiały edukacyjne do pobrania przez rodziców nauczycieli i uczniów a także wszystkie zainteresowane osoby.  

Tuż przed sezonem wakacyjnym oraz w pierwszych tygodniach wakacji przeprowadzona zostanie kampania edukacyjna.

O kolejnych etapach realizowanego projektu i wszelkich przedsięwzięciach z nim związanych, będziemy Państwa na bieżąco informowali na specjalnie dedykowanych projektowi zakładkach.

Child Alert i rola T-Mobile w projekcie

Nieco ponad dwa lata temu - 20 listopada 2013 r. polska Policja ogłosiła gotowość operacyjną systemu Child Alert, narzędzia wspomagającego poszukiwania zaginionych i uprowadzonych dzieci. Kilka dni temu obchodziliśmy 20. rocznicę tragicznego zdarzenia które stanowiło impuls do opracowania i wdrożenia tego rozwiązania. Bohaterką tej wstrząsającej historii jest 9-letnia dziewczynka - Amber Hagerman, która 13 stycznia 1996 r. podczas pobytu u swoich dziadków w Arlington w stanie Teksas (USA) została na oczach swojego młodszego brata i innych osób uprowadzona i brutalnie zamordowana przez nieznanego do dziś sprawcę. Pomimo szybkiej reakcji naocznych świadków oraz miejscowej Policji, nie udało się jej uratować. Jej ciało zostało odnalezione kilka dni po porwaniu.

Skuteczność tego systemu który przez kolejne lata ewoluował i został rozpowszechniony i zaimplementowany nie tylko na terenie samych Stanów Zjednoczonych ale również w Europie i na świecie, została już wielokrotnie potwierdzona. Według danych Departamentu Sprawiedliwości USA od początku wdrożenia systemu, znanego pod różnymi nazwami, w samych Stanach Zjednoczonych uratowano już 794 dzieci. Jak podaje organizacja Amber Alert Europe – inicjatywa zrzeszająca operatorów systemu CA w krajach UE, której stowarzyszonym członkiem jest również polska Policja, tylko w 2015 roku, w samej Europie wszczęto 23 alerty, przy czym dzięki systemowi udało się odnaleźć wszystkie zaginione dzieci, w tym 12 z nich tego samego dnia, w którym zaginęły.

W Polsce Child Alert uruchomiony został w kwietniu, kolejny w listopadzie ubiegłego roku. Dzięki błyskawicznej reakcji partnerów systemu oraz aktywności polskiego społeczeństwa obydwie historie zakończyły się szczęśliwym odnalezieniem zaginionych dzieci. O coraz większej popularności systemu może świadczyć fakt, że w trakcie trwania drugiego ogłoszonego alertu do Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji na numer alarmowy 995 zadzwoniło 713 osób (w pierwszym przypadku odebrano 220 połączeń). Duża część z przekazanych tą drogą informacji okazała się ważna i pomocna dla prowadzenia czynności poszukiwawczych i pozwoliła na bieżącą weryfikację prowadzonych działań.

Dzięki firmie T-Mobile Polska, która niedawno dołączyła do grona naszych partnerów  i jej możliwościom technicznym, wszyscy klienci tej sieci, po złożeniu stosownej deklaracji, będą mogli otrzymywać komunikat o zaginionym dziecku poszukiwanym w ramach systemu Child Alert i tym samym aktywnie włączyć się w jego poszukiwania. Pozwoli to na kolejne poszerzenie grona odbiorców komunikatu Child Alert i w konsekwencji zwiększenie szansy na odnalezienie poszukiwanego dziecka.

Gorąco zachęcamy Państwa do przyłączenia się do inicjatywy Child Alert, która udowodniła, że wspólne, solidarne działania organów ścigania, społeczeństwa, mediów i innych zaangażowanych podmiotów przynoszą oczekiwane efekty – uratowane ludzkie życia. Zapraszamy również do zapoznania się ze wspólnym projektem Policji oraz firmy T-Mobile pn. „Widzę, słyszę reaguję” i skorzystania z wiedzy i porad jakie przygotowaliśmy dla Państwa w ramach tej akcji. Więcej szczegółów na ten temat znajdziecie Państwo na stronach www.childalert.pl oraz www.firma.t-mobile.pl/child-alert na których jak już wspomniano wcześniej, sukcesywnie będą umieszczane informacje o prowadzonych działaniach oraz materiały do pobrania.

(CPOZ KGP, mw, ig, T-Mobile)

Ładowanie odtwarzacza...
Ładowanie odtwarzacza...

Załączniki do strony